Program konferencji .
PANEL DYSKUSYJNY
9:30-10:30
„Kreowanie świata słowem” Z UDZIAŁEM NAZWISK ZE ŚWIATA KULTURY ORAZ MISTRZÓW MOWY POLSKIEJ Z LAT 2019, 2021 I 2022
Panel dyskusyjny z udziałem laureatów tytułu Mistrza Mowy Polskiej wprowadzi Państwa w tematykę kształcenia kompetencji przyszłości oraz rozważań o tym, jak w sposób praktyczny i nieszablonowy nauczyciel polonista może rozwijać uczniowskie umiejętności określone w podstawie programowej języka polskiego.
Goście specjalni:
- Radosław Kotarski
- Jacek Cygan
- Agnieszka Kunikowska
- Edward Rzepka

prof. dr hab. Halina Zgółkowa
Część konferencyjna
PANEL I
Poloniści jako liderzy kształtujący kompetencje przyszłości – jak rozwijać u uczniów umiejętności, które pozwolą im swobodnie funkcjonować w ciągle zmieniającej się rzeczywistości.
Podejście zorientowane na ucznia (student centered learning) zakłada zmianę roli nauczyciela w szkolnej klasie. Jaką? W tej części Łukasz Szeliga, korzystając z interdyscyplinarnego wykształcenia i doświadczenia w innych systemach edukacji, wyjaśni, czym charakteryzuje się innowacyjny i nowoczesny warsztat polonisty i polonistki. Bazując na rozwiązaniach z obszaru biznesu oraz socjologii, pokaże perspektywę wyzwań, z którymi mierzy się współczesna edukacja, i celowość zmian w szkolnej przestrzeni.
Łukasz Szeliga – jako doświadczony lektor języka polskiego jako obcego – podzieli się także swoimi wskazówkami, jak rozwijać kompetencje przyszłości u uczniów zagranicznych/z doświadczeniem migracji. Rozwijanie kompetencji interkulturowej oraz interkulturowej kompetencji komunikacyjnej u dzieci, młodzieży i w nas samych stanowi bowiem jedno z zagadnień, które szczególnie interesują prelegenta.
Łukasz Szeliga – jako doświadczony lektor języka polskiego jako obcego – podzieli się także swoimi wskazówkami, jak rozwijać kompetencje przyszłości u uczniów zagranicznych/z doświadczeniem migracji. Rozwijanie kompetencji interkulturowej oraz interkulturowej kompetencji komunikacyjnej u dzieci, młodzieży i w nas samych stanowi bowiem jedno z zagadnień, które szczególnie interesują prelegenta.
- Czego szkoła może nauczyć się od biznesu? Golden Circle i Motivation 3.0 w pracy z przedstawicielami generacji Z i Apha.
- Facylitacja i tutoring na lekcjach języka polskiego – w jaki sposób budować przestrzeń do rozwoju, aby uczniowie rozwijali swoje skrzydła.
- Problem-based learning jako metoda wspierająca rozwój 4K: współpracy, twórczości, krytycznego myślenia i komunikacji.
- Edukacja polonistyczna oparta na metodologii STEAM – w jaki sposób wprowadzać na swoich zajęciach elementy integracji międzyprzedmiotowej, aby uczniowie mieli okazję do holistycznego uczenia się.
SESJA Q&A Z UDZIAŁEM PRELEGENTA
PANEL II
Polonistyczne patenty na sukces edukacyjny! Jak pracować z uczniami mającymi trudności edukacyjne i wdrażać w klasie edukację włączającą.
W tej części Aneta Korycińska podzieli się wskazówkami, jak sprawić, aby uczniowie na lekcjach języka polskiego rozwijali swoją kreatywność, jednocześnie motywując się do uzyskania satysfakcjonującego wyniku na egzaminie albo olimpiadzie.
- Jak kształcić, aby zarówno uczniowie zdolniejsi, jak i ci słabsi osiągali sukcesy edukacyjne – metody pracy z podopiecznymi z trudnościami w uczeniu się, deficytami uwagi, dysleksją czy obniżonym nastrojem.
- Sprawdzone sposoby na nielubiane tematy egzaminacyjne, czyli jak uczyć pisać rozprawkę, rozwijając umiejętność analitycznego myślenia oraz kreatywność, oryginalność i pomysłowość uczniów?
- Dlaczego nie zawsze musi chodzić o wiedzę – jak zmienić postrzeganie nauczania szkolnego zarówno przez nauczyciela, jak i przez ucznia?
- Czym tak naprawdę jest edukacja włączająca i jak można ją wdrażać na lekcjach, aby z jednej strony realizować założenia podstawy programowej, a z drugiej zagwarantować uczniom optymalne warunki do nauki?
SESJA Q&A Z UDZIAŁEM PRELEGENTA
PANEL III
Alternatywne e-sposoby na „tradycyjne podejście” do lektur – jak odejść od stereotypów na rzecz kreatywnych strategii omawiania kanonu.
Panel poświęcony nowemu podejściu do omawiania lektur zawierających wątki stereotypowe i podejmujących trudne tematy społeczne. W tej części omówimy różne sposoby prezentowania zagadnień lekturowych z wykorzystaniem takich narzędzi jak aplikacje internetowe, by uczniowie mogli poczuć się jak bohaterowie literaccy i zgłębiali tajniki świata przedstawionego w sposób interaktywny i zbliżony do codziennych doświadczeń pozaszkolnych.
- W jaki sposób przekuć stereotyp w potencjał – problematyka lektury jako punkt wyjścia do dyskusji o dyskryminacji, antysemityzmie, seksizmie czy aborcji.
- Jak pogodzić podstawę programową z innowacyjnością i skąd czerpać inspirację do kreatywnego omawiania lektur szkolnych – „nowe” ujęcia W pustyni i w puszczy, Granicy i Jądra ciemności.
- Tik-Tok, Netflix i YouTube jako narzędzia do aktywizowania uczniów i uczenia ich podejmowania trudnych tematów w ich naturalnym „środowisku”.
- Śpiąca Królewna kontra książę na białym koniu – jak przenieść baśniowe ujęcia na realne postrzeganie świata przez uczniów, rozwijając w nich jednocześnie świadomość fake newsów?
SESJA Q&A Z UDZIAŁEM PRELEGENTA
PANEL IV
TIK-owy język polski – innowacyjne metody pracy z uczniami w dobie rozwoju technologicznego
W tej części podejmiemy temat innowacyjnych metod pracy z uczniami w duchu TIK. Przedstawiamy pomysły na uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego za pomocą aplikacji wykorzystujących AR, interaktywnych quizów czy też elementów notowania wizualnego w celu rozwijania u uczniów umiejętności kreatywnego myślenia.
23 czerwca 2022 r. koordynatorzy projektu Szkoła w Chmurze ogłosiła Irminę Żarską Edukatorką Roku Szkoły w Chmurze 2021/2022. Wcześniej prelegentka była też jedną z Edukatorek Miesiąca. Projekt ten został stworzony dla szkół, które nie boją się nowych technologii i chcą komunikować się z uczniami w naturalny dla nich sposób.
23 czerwca 2022 r. koordynatorzy projektu Szkoła w Chmurze ogłosiła Irminę Żarską Edukatorką Roku Szkoły w Chmurze 2021/2022. Wcześniej prelegentka była też jedną z Edukatorek Miesiąca. Projekt ten został stworzony dla szkół, które nie boją się nowych technologii i chcą komunikować się z uczniami w naturalny dla nich sposób.
- AR, czyli rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego – aplikacje, dzięki którym wraz z uczniami przeniesiesz się w czasie, a klasę zamienisz w scenę inspirowaną pracami pisemnymi uczniów.
- W jaki sposób urozmaicić zajęcia, wykorzystując m.in. elementy kodowania, memy i escape room – nowoczesne techniki aktywizujące, które sprawią, że lekcja języka polskiego nie będzie nudna.
- Generatory krzyżówek i wykreślanek, kody QR, interaktywne testy i quizy – pakiet pomysłów na inspirujące TIK-owe lekcje rozwijające kompetencje interpersonalne uczniów i umiejętność myślenia „poza pudełkiem”.
- Praktyczny wymiar rysunku – miniwarsztat notowania wizualnego: literatura, gramatyka, stylistyka i składnia.
SESJA Q&A Z UDZIAŁEM PRELEGENTA
Część warsztatowa
WARSZTAT NR 1
Media społecznościowe w edukacji. Tik-Tok, Snapchat, Instagram, Twitter, Pinterest i inne – jak nauczyciel może korzystać z nich w codziennej pracy z uczniami.
Warsztaty w pełni odpowiadające potrzebom edukacyjnym zarówno nauczycieli i nauczycielek (nie tylko języka polskiego), jak i uczniów i uczennic. Media społecznościowe jako stały, niezbywalny element życia codziennego młodego człowieka nie muszą stać w sprzeczności z tym, co zakłada podstawa programowa kształcenia ogólnego. Agnieszka Jankowiak-Maik udowadnia, że wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych w nauczaniu niejednokrotnie przyczynia się do osiągania jeszcze lepszych efektów.
- Wdrażanie mediów społecznościowych do edukacji – jak wykorzystać technologiczny „żywioł” uczniów i prowadzić pomysłowe lekcje?
- Nowoczesne aplikacje typu Tik-Tok wyzwaniem dla nauczyciela – dlaczego warto z nich korzystać i w jaki sposób robić to na lekcjach, aby aktywizować uczniów?
- Jak krok po kroku uczyć młodych ludzi racjonalnego i krytycznego posługiwania się mediami społecznościowymi na co dzień?
- Wybrane funkcjonalności platform edukacyjnych z przykładami ich zastosowania na zajęciach, do pracy domowej oraz podczas przygotowywania uczniów do egzaminów i olimpiad przedmiotowych.
WARSZTAT NR 2
Nie taka gramatyka straszna – „edukreatywne” sposoby na oswojenie zagadnień gramatycznych na lekcjach języka polskiego.
Kształcenie językowe nie cieszy się tak dużą popularnością jak kształcenie literackie. Niestety, coraz częściej okazuje się, że bez właściwego przygotowania w tym zakresie uczniowie mają znacznie większe kłopoty komunikacyjne i cechują się niższym poziomem świadomości językowej. Jak to zmienić? Wystarczy iść za ciosem i zaproponować uczniom aktywności, które im się spodobają – wówczas nauka gramatyki zamiast nudnym obowiązkiem, okaże się ciekawym wyzwaniem. Pokazujemy, jak EDUKREATYWNIE przekonać uczniów, że grama to nie drama!
Zespół EDUKREATYWNE przygotowuje autorskie materiały dydaktyczne, które nauczyciele i nauczycielki mogą wykorzystywać w pracy własnej. Podczas warsztatów uczestnicy i uczestniczki będą także „działać” twórczo, a zestaw-niespodziankę zabiorą ze sobą do… klas, aby móc tworzyć własne materiały dopasowane do możliwości swoich uczniów ?
Zespół EDUKREATYWNE przygotowuje autorskie materiały dydaktyczne, które nauczyciele i nauczycielki mogą wykorzystywać w pracy własnej. Podczas warsztatów uczestnicy i uczestniczki będą także „działać” twórczo, a zestaw-niespodziankę zabiorą ze sobą do… klas, aby móc tworzyć własne materiały dopasowane do możliwości swoich uczniów ?
- Jak tworzyć własne materiały i prowadzić angażujące lekcje językowe, które pokochają nasi uczniowie?
- W jaki sposób tłumaczyć uczniom części mowy, by nie powielać schematów, ale rozwijać w nich umiejętność strategicznej analizy?
- Jak praktycznie wykorzystać znane i lubiane notatki wizualne, aby uczniowie nauczyli się selekcji informacji i efektywnego notowania?
- Dlaczego warto kreatywnie podejść do gramatyki – pakiet pomysłów na niestandardowe omawianie zagadnień językowych (pranie gramatyczne, nieszablonowe karty pracy i gry dydaktyczne).
Kontakt.
Masz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń.