PROGRAM KONFERENCJI
CZĘŚĆ WYKŁADOWA
  09:00 Rozpoczęcie Konferencji
 
PANEL DYSKUSYJNY  
Kształcenie umiejętności literackich uczniów
Zapraszamy na wyjątkową, jedyną w swoim rodzaju dyskusję – która w rzeczywistości przerodzi się w pełen inspiracji panel dotyczący szeroko pojętych umiejętności literackich i ich kształcenia w realiach szkolnych.
Debata z udziałem znaczących w świecie literatury gości – m.in. Katarzyny Grocholi, Grzegorza Kasdepkego, Ałbeny Grabowskiej – dopełni obraz VII Uroczystego Kongresu Polonistów i Bibliotekarzy i pozostawi Was żądnych dalszych literackich poszukiwań.
Uczestnicy:
Katarzyna Grochola, Grzegorz Kasdepke, Ałbena Grabowska, Izabella Bartol, Dariusz Żółtowski
 
 
WYKŁAD 1  
Storytelling na lekcji języka polskiego – jak wykorzystać elementy opowieści i anegdoty w pracy z uczniami
Prelekcja poświęcona wykorzystywaniu storytellingu i anegdot w codziennej pracy nauczyciela polonisty jako sposobie na przeprowadzenie twórczej lekcji języka polskiego dla dzieci i młodzieży.
  1. Co nam daje storytelling – jak wykorzystać elementy opowieści, aby urozmaicić lekcję
  2. Anegdota kluczem do sukcesu – sposoby na zainteresowanie uczniów
  3. Jak mówić do dzieci i młodzieży – praktyczne wskazówki dla każdego nauczyciela (i nie tylko)
  4. Humor na polskim – jak zdobyć serce uczniów
 

WYKŁAD 2  
Część 1:
Kreatywna lekcja polskiego – jak zachęcić uczniów do twórczego myślenia i działania?
O tym, jak zachęcać uczniów do twórczego myślenia, aktywizować oraz wykorzystywać potencjał nauczyciela i ucznia w kształceniu polonistycznym.
  1. Uczymy myśleć – niestandardowe sposoby na rozwijanie w uczniach twórczego myślenia
  2. Polski z klasą! – jak wykorzystać nowoczesne narzędzia online do przygotowania angażujących lekcji
 
Część 2:
Twórcze pisanie a wymagania egzaminacyjne – wypowiedź pisemna w praktyce
Praktyczne wskazówki dotyczące konstruowania wypowiedzi pisemnych – od wypowiedzi twórczej po wypowiedź odtwórczą. Prelekcja podejmująca tematykę nauczania uczniów pisania i argumentowania.
  1. „Opowiedz mi historię”, czyli jak przekonać uczniów do twórczego pisania
  2. Rozprawmy się z rozprawką – kształtowanie umiejętności argumentowania
 

WYKŁAD 3  
Komunikacja przez duże „K” – kształcenie kompetencji komunikacyjnych uczniów
Prelekcja dotycząca efektywnej komunikacji, technik przykuwania uwagi uczniów, inspirowania do dyskusji oraz rozwijania kompetencji językowo-komunikacyjnych.
  1. Komunikacja to podstawa – wskazówki, jak tworzyć przestrzeń do dyskusji w klasie
  2. Jak zainteresować uczniów – tajniki podtrzymywania uwagi w praktyce
  3. Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych uczniów – przykłady działań, które sprawdzą się z uczniami w każdym wieku
  4. „Mówisz całym sobą!” – pułapki mowy ciała oraz podpowiedzi, jak ich unikać
 

WYKŁAD 4  
Nowe spojrzenie na lekturę szkolną, czyli jak włączyć emocje do dydaktyki literatury
Wykład prezentujący praktyczne sposoby tworzenia przestrzeni do dyskusji w klasie i nowoczesnego podejścia do omawiania lektur z kanonu szkolnego – „czytania emocji” i „czytania emocjami”.
  1. Jak uczyć literatury i o literaturze – metodyka lektury szkolnej a wyzwania współczesności
  2. Lektura emocji i lektura emocjami – nowe podejście do omawiania lektur szkolnych
  3. Co czytają dzieci, co czyta młodzież – w jaki sposób pobudzić w uczniach chęć do czytania... nie tylko lektur!
  4. „Z kim pójdziesz na herbatę?” – jak zachęcić uczniów do efektywnej dyskusji z pointą
  16:00 Zakończenie Konferencji
SPECJALISTYCZNE WARSZTATY POKONGRESOWE
WARSZTAT
 26. listopada 2021
 16.30 – 18.00
Mówienie ma moc
Certyfikowane warsztaty dla nauczycieli praktyków, skoncentrowane na umiejętnym wykorzystywaniu głosu, praktycznych wskazówkach dotyczących autoprezentacji oraz narzędziach przydatnych w codziennej pracy polonisty.
  1. Sposoby na autoprezentację podczas prowadzenia lekcji z wykorzystaniem technik dziennikarskich
  2. Jak mówić, żeby nas słuchano, oraz zapanować nad stresem i koncentracją
  3. Dykcja i intonacja – praktyczne porady dotyczące emisji głosu w codziennej pracy nauczyciela polonisty
  4. Triki na radzenie sobie z tzw. jękami namysłu (‘yyy’ / ‘eee’) i manierami językowymi
  5. Jak wykorzystać głos na polskim – kształtowanie umiejętności płynnego i wyraźnego mówienia, ćwiczenia fonetyczne do wykorzystania na lekcjach

 
WARSZTATY PISARSKIE - TYLKO STACJONARNIE
 26. listopada 2021
 16.30 – 18.00
Odważ się! Czyli jak krok po kroku budować własną (o)powieść
Certyfikowane warsztaty pisarskie, podczas których krok po kroku przygotujemy uczestników do stworzenia własnej opowieści opartej na realiach. Uczestnicząc w praktycznych warsztatach, nauczysz się, jak wykorzystywać fakty w fikcji, weryfikować realia czasu i miejsca, zyskasz też narzędzia do pracy nad formą i narracją opowieści. Wszystko po to, by z perspektywy pisarza spojrzeć na całokształt procesu twórczego i zainspirować się do stworzenia własnej historii albo przygotowania angażującej innowacji edukacyjnej.
  1. KROK 1. Od czego zacząć tworzenie własnej opowieści – gdzie szukać inspiracji, skąd czerpać pomysły, jak dobrać formę i tematykę swojego tekstu? W jaki sposób zacząć i skończyć opowieść? Jak zaplanować pracę twórczą tak, aby doprowadzić do powstania spójnej i chwytliwej historii?
  2. KROK 2.Jak przeprowadzić taki research, aby nie tylko uwiarygodnić swoją opowieść, lecz także unaocznić fabułę osadzoną w konkretnych realiach czasu i miejsca? Jakie metody filtrowania informacji stosować, by nasza opowieść była dopracowana i inspirująca czytelniczo?
  3. KROK 3.Jak w zależności od wybranej formy opowieści zbudować narrację i wykreować nietuzinkowego bohatera z krwi i kości, aby zaangażować czytelnika w jego losy i przeżycia, sprawić, że zechce się z nim utożsamić, oraz wywoływać pożądane emocje? W jaki sposób łączyć na kartach opowieści istnienie postaci autentycznych i fikcyjnych, aby czytelnik tego nie rozszyfrował?
  4. KROK 4.Jakie są granice wykorzystywania faktów w fikcji? W jaki sposób „podrobić” fakty, aby uwiarygodnić swoją historię, a także odpowiednio manewrować szczegółami, by wyzyskać z nich to, co wywoła efekt wow?
  5. KROK 5.Jak „przewidzieć”, czy lepiej sprawdzi się retrospekcja, czas teraźniejszy, przeszły, czy jeszcze inna konwencja? Jak właściwie poprowadzić swoją opowieść i zaplanować linię fabularną tak, aby czytelnik zarywał nocki, żeby dowiedzieć się, „co będzie dalej”?
  6. KROK 6.Jakie elementy twórcze warto zaczerpnąć z innych form sztuki – np. scenariusza filmowego czy libretta musicalu – aby dopełnić swoją historię, uczynić ją jeszcze ciekawszą i zwiększyć jej atrakcyjność fabularną?
  7. KROK 7.Genius loci w dobie wyszukiwarek – co zrobić, aby nasza opowieść była oryginalna i ponadczasowa? Jaką przewagę nad realiami sieci ma wizja lokalna? Co składa się na wrażenia naoczne: impresje, zapachy, głosy ludzi, a także jak pomocne mogą stać się mapy Google w określeniu podróży bohatera z punktu A do punktu B?
Tylko u nas – praca na podstawie realnej książki razem z jej autorem!
Podczas warsztatów uczestnicy rozłożą na czynniki pierwsze nową powieść inicjacyjną Plac Leńskiego (2021), opowiadającą o młodości w Warszawie czasów PRL, i dzięki ćwiczeniom przygotują się do stworzenia własnej.