
Program Kongresu
TOP TEMATY
Kongresu
Odpowiedzialność prawna dyrektora w sytuacjach kryzysowych – jakie możliwości i obowiązki mają osoby zarządzające placówką, jeśli podejrzewają przemoc wobec ucznia, mają do czynienia z uczniem agresywnym bądź będącym w kryzysie zdrowia psychicznego.
Dotacje i finansowanie placówek niepublicznych – jakich obowiązków musi dopełnić osoba prowadząca szkołę bądź przedszkole w związku z rozliczaniem dotacji oraz końcem roku finansowego.
Kadry niepublicznych placówek oświatowych – jak zmiany przepisów wpłynęły na nauczycieli, specjalistów i pracowników szkół i przedszkoli? Dowiedz się, jak praktycznie stosować nowe przepisy z zakresu Kodeksu pracy i Karty Nauczyciela!
KONCERT SKRZYPCOWY
inaugurujący IX Uroczysty Kongres
Polonistów i Bibliotekarzy
Artysta:
Dr hab. Mikołaj Zgółka
W swojej działalności artystycznej koncentruje się na wykonawstwie historycznym, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki skrzypcowej przełomu XVII i XVIII wieku, muzyki kameralnej drugiej połowy wieku XVIII oraz wczesnoromantycznej. Artysta koncertuje na instrumencie autorstwa Aegidiusa Kloza z 1793 roku oraz Antonio Stradivariego (kopia Marco Minozzi 2022).
JĘZYK JAKO NARZĘDZIE WSPÓŁBYCIA, CZYLI JAK MÓWIĆ, ROZMAWIAĆ, SŁUCHAĆ, PYTAĆ I PISAĆ
Debata z udziałem wybitnych językoznawców, którzy na co dzień czujnie przyglądają się językowi i zachodzącym w nim zmianom. Spojrzymy na język jako na narzędzie współbycia, zastanawiając się jednocześnie, jak dziś uczyć dzieci i młodzież współbyć z językiem – jak przede wszystkim słuchać i zadawać pytania. Przeanalizujemy, jak zmienia się język w czasach generatorów tekstu i sztucznej inteligencji oraz jak dziś nauczyciel może wspierać swoich uczniów i pokazywać, jak kultura cyfrowa wpływa na język.
MODERATORKA: Edyta Żmuda, Redaktor Naczelna „Charakterów”, „Psychologii w Praktyce”, Dyrektor Wydawnicza i Rozwoju Forum Media Polska
GOŚCIE:
Prof. Halina Zgółkowa
Profesor językoznawstwa na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Założycielka Zakładu Retoryki, Pragmalingwistyki i Dziennikarstwa w Instytucie Filologii Polskiej UAM w Poznaniu. Współautorka podręcznika licealnego ,,Mówię, więc jestem” i poradnika ,,Językowy savoir-vivre”.
Prof. Jerzy Bralczyk
Wybitny językoznawca, specjalista w zakresie języka mediów, polityki i reklamy. Autor wielu słowników i publikacji z zakresu wiedzy o języku.
Prof. Katarzyna Kłosińska
Przewodnicząca Rady Języka Polskiego od 2019 roku, językoznawczyni, doktor habilitowana nauk humanistycznych, wykładowczyni Uniwersytetu Warszawskiego, popularyzatorka kultury języka polskiego.
INSTAPOETKA? FENOMEN POPULARNOŚCI WISŁAWY SZYMBORSKIEJ
Podczas prelekcji pokażemy na przykładach, jak interpretacja poezji Wisławy Szymborska pozwala uzupełnić czy przełamać tradycyjne myślenie o poezji. Podpowiemy pomysły na innowacyjne scenariusze do wykorzystania podczas lekcji języka polskiego.
- wiersz i piosenka w twórczości Szymborskiej,
- poetka jako krytyczka i fascynatka kultury masowej,
- wiersze w mediach społecznościowych - fenomen Wisławy Szymborskiej,
- wizerunek publiczny pisarki - autokreacja, biografia, promocja.
Prelegent:
Prof. Marcin Jaworski
Literaturoznawca, krytyk literacki, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kurator Festiwalu Fabuły w Centrum Kultury ZAMEK. Od 2022 roku Przewodniczący Kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej.
SZTUCZNA INTELIGENCJA W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ
Prelekcja poświęcona temu, jak uatrakcyjnić lekcję języka polskiego za pomocą narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję i usprawnić proces przygotowywania materiałów edukacyjnych.
- sztuczna inteligencja krok po kroku – jak utworzyć konto i precyzyjnie formułować polecenia,
- jak zwiększyć efektywność prowadzonych lekcji wykorzystując narzędzia oparte na AI, m. in. tworzyć interaktywne narzędzia do pracy na lekcjach języka polskiego, scenariusze lekcji, scenariusze uroczystości, karty metaforyczne, testy, zadania o złożonym stopniu trudności,
- jak zredukować obowiązki polonisty dzięki AI - z jakich darmowych aplikacji korzystać, dzięki którym znacząco skrócisz czas przygotowywania sprawdzianów i testów dla uczniów,
- w jaki sposób pracować z uczniami, żeby rozwinąć ich kompetencje interpersonalne i umiejętności krytycznego myślenia, by urozmaicić zajęcia, wykorzystując AI,
- jak, przy pomocy sztucznej inteligencji stworzyć grę edukacyjną wspierającą cele lekcji,
- jak planować lekcje w duchu idei STEAM z wykorzystaniem sztucznej inteligencji,
- jak korzystać z interaktywnych zasobów przy pomocy AI,
- jak uczyć się dzięki AI i wykorzystywać sztuczną inteligencję w służbie doskonalenia,
- krytyczne myślenie i etyczne aspekty związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Prelegentka:
Katarzyna Włodkowska,
Eduentuzjastka, członkini grupy Superbelfrzy RP, doradczyni metodyczna, certyfikowana trenerka oświaty, nauczycielka języka polskiego i edukacji medialnej, wykładowczyni akademicka, koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjno-humanitarnych.
LITERATURA YOUNG ADULT A KANON LITERACKI W SZKOLE – JAK PRACOWAĆ Z KSIĄŻKAMI DLA TZW. MŁODYCH DOROSŁYCH
Podczas prelekcji prelegentka przedstawi kreatywne sposoby analizy lektur szkolnych wykorzystując książki z kategorii young adult, które są w kanonie oraz wskaże, które tytuły dodatkowo warto omówić z uczniami podczas lekcji języka polskiego.
- literatura Young adult – jak ją klasyfikować, jakie tematy porusza i jak omawiać ją na lekcjach języka polskiego,
- Young adult a Harry Potter – jakie książki YA są już w kanonie? Kreatywne sposoby na omawianie lektur z uczniami
- jak kreowany jest świat oraz rozwój bohaterów w książkach dla 12-18latków? Czy to tylko opowieści o dorastaniu,
- jakie konkretne tytuły z kategorii young adult warto, aby znalazły się w szkolnej bibliotece.
Prelegentka:
Aneta Korycińska | Baba od polskiego
Polonistka, redaktorka, oligofrenopedagożka i nauczycielka – znana jako Baba od polskiego. Pokazuje, że współczesna szkoła nie musi być nudna, a z każdej lektury można zrobić mem, bo podstawą nauki jest zabawa.
KRYTYCZNA ANALIZA TEKSTU W SZKOLE
Ekspertka skupi się na tym, jak rozwinąć w uczniach umiejętności analityczne, krytyczne myślenie, samodzielne wnioskowanie i refleksję nad treściami tekstów oraz przedstawi praktyczne wskazówki dotyczące konstruowania wypowiedzi pisemnych.
- z jakich metod pracy korzystać, by rozwijać uczniowską umiejętność tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej,
- jak wpleść w scenariusz lekcji ćwiczenia kształtujące umiejętności argumentacji, selekcjonowania i przetwarzania informacji oraz interpretowania tekstu,
- za pomocą jakich narzędzi i ćwiczeń rozwijać umiejętność krytycznego myślenia podczas pracy z tworzywem literackim.
Prelegentka:
Marta Mirgos
STOWARZYSZENIE NAUCZYCIELI POLONISTÓW – JAKA DZIŚ JEST ROLA I MISJA SNAPU W PRACY Z NAUCZYCIELAMI
Podczas wystąpienia prelegentka przedstawi, jak kształtowała się funkcja nauczyciela-polonisty na przestrzeni ostatnich lat oraz jaka była i jest dzisiaj rola Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów w pracy z nauczycielami.
- nauczyciel-polonista historycznie i dziś,
- znaczenie i przegląd najważniejszych reform w oświacie oraz ich wpływ na edukację polonistyczną,
- rola Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów SNaP w pracy z nauczycielami – misja, zadania, formy pracy, dialog z MENem i innymi strukturami rządowymi, publikacje, czasopisma SNaPu,
- udział w konsultacji podstaw programowych, ustaw oświatowych i podręczników oraz programów szkolnych.
Prelegentka:
Maria Gudro-Homicka
Nauczycielka języka polskiego, 42 lata pracy z uczniami w szkole podstawowej i gimnazjum, metodyk języka polskiego, edukator dramy edukacyjnej, rzeczoznawca ds. opiniowania podręczników szkolnych w MENie, autorka ponad 50 publikacji metodycznych, współzałożycielka i wieloletnia przewodnicząca Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów.
Lęk przed poezją – jak twórczo intepretować wiersze na lekcjach języka polskiego w szkole ponadpodstawowej
Podczas dwugodzinnych warsztatów ekspert przedstawi skuteczne metody pracy ze współczesnym wierszem na przykładach z kanonu szkolnego.
- jak pokazać uczniom, że poradzą sobie z każdym, nawet najtrudniejszym wierszem – metody pracy,
- poezja jako sposób komunikacji - kto i do kogo mówi w wierszu, albo jak dogadać się z poetą, poetką i podmiotem literackim,
- wiersz jako bunt - między indywidualnością a społecznym zaangażowaniem,
- szukanie tradycji - klasycyzmy, romantyzmy, awangardy...,
- poezja i pop: piosenka, fotografia, film, media społecznościowe.
Prowadzący:
Prof. Marcin Jaworski
Literaturoznawca, krytyk literacki, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kurator Festiwalu Fabuły w Centrum Kultury ZAMEK. Od 2022 roku Przewodniczący Kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej.
Jak skutecznie pomóc uczniom w przygotowaniach do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych z języka polskiego w roku szkolnym 2023/2024, by osiągnąć jak najlepsze wyniki – praktyczne narzędzia dla nauczycieli i kreatywne metody pracy
W trakcie warsztatów prelegentka przedstawi sprawdzone strategie kreatywnego przygotowywania uczniów do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych z języka polskiego tak, by uczniowie skutecznie utrwalali materiał, rozwijali swoje umiejętności i wydobywali z zakamarków pamięci treści z poprzednich klas.
Prowadzący:
Izabella Bartol
Nauczycielka języka polskiego, wykładowczyni, ekspertka MIEE, ambasadorka ogólnopolskich programów edukacyjnych, takich jak eTwinning i Wiosna Edukacji.