
FESTIWAL POLONISTYCZNY ONLINE
Edukacja na miarę XXI wieku
Nauczyciel polonista wobec aktualnych wyzwań edukacyjnych
kiedy
16.12.2020
GDZIE?
ONLINE
Program Festiwalu Polonistycznego:
Z PRAKTYKI POLONISTY
Dyskusja: Rok 2020. Co się sprawdziło i przyniosło dobre efekty w nauczaniu zdalnym i warto przełożyć na lekcje stacjonarne w szkole?
Prelekcja: Lekcje polskiego w świecie cyfrowych tubylców (Joanna Krzemińska)
- TiK w ocenianiu kształtującym – jak wykorzystać technologie, aby aktywizować uczniów, komunikować się z nimi i wspierać w nauce. Zestaw narzędzi internetowych, które ułatwiają współpracę ucznia z nauczycielem.
- AR czyli rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego. Jak kreatywnie wykorzystać na zajęciach urządzenia mobilne i aplikacje, aby zainteresować uczniów i przenieść lekcje do ich cyfrowego świata.
Prelekcja: Edukacja globalna na lekcjach języka polskiego, czyli jak rozmawiać z uczniami i uczennicami o migracjach (Joanna Kostrzewa)
DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO
Dyskusja: Język lekcji a język przerwy. Dlaczego i w jakim stopniu język używany przez uczniów powinien być wykorzystywany na lekcjach polskiego? (prof. T. Zgółka, prof. H Zgółkowa, P. Kossakowski)
Prelekcja: Kształtowanie kompetencji językowych i komunikacyjnych uczniów (M. Rusinek)
- Lekcja retoryki, czyli nauka prawidłowego formułowania wypowiedzi ustnych. Praktyczne wskazówki, wspierające polonistów w skutecznej pracy
z uczniami. - Sztuka pisania wypracowań jako sposób na kształtowanie logicznego myślenia. Jak nauczyć uczniów konstruowania prawidłowych wypowiedzi pisemnych?
LITERATURA
Dyskusja: O kanonie lektur nigdy dość - jakie pozycje warto wybrać na lekcje języka polskiego?
Prelekcja: Kreatywne sposoby na omawianie trudnych lektur (Agata Karolczyk-Kozyra)
- Intersemiotyczny przekład tekstów na języku polskim, czyli w jaki sposób wykorzystać rysunek, dramę czy spektakl teatralny, żeby podsumować wiedzę uczniów o lekturze.
- Poezja na lekcji języka polskiego. Jak rozpocząć lekcję od manifestów i tekstów współczesnych uczniom a zakończyć na klasykach kanonu lektur.
LEKCJE INTERDYSCYPLINARNE
Dyskusja: Kiedy warto wybrać film na lekcji języka polskiego? (Zuzanna Różycka, Radek Tomasik, Marcin Pigulak, dr Agnieszka Powierska)
Prelekcja:
- Projekcja filmowa jako alternatywa dla szkolnego podręcznika i lektury – jak zrealizować temat lekcji z wykorzystaniem filmu. (Marcin Pigulak, dr Agnieszka Powierska)
- Facebook, Instagram, TikTok – czyli filmy nie tylko kinowe – jak wykorzystać popularne portale i aplikacje na lekcji. (dr Karol Jachymek)
POMYSŁY NA KREATYWNE LEKCJE
Dyskusja: Jakie metody warto wykorzystywać na lekcjach, aby zaangażować uczniów i zmotywować do nauki?
Prelekcja: Nieszablonowe metody aktywizujące uczniów na lekcjach (Izabella Bartol)
- Metoda design thinking podczas pracy w grupach na języku polskim. Praktyczna instrukcja do wprowadzenia myślenia projektowego na lekcji na przykładzie konkretnego tematu.
- Gry planszowe i zabawy słowne w nowej odsłonie. Gotowe zestawy gier, które można wykorzystać przy powtarzaniu materiału przed sprawdzianami
i egzaminami.
WARSZTATY
Warsztat współczesnego polonisty
Jak w nieszablonowy sposób omówić lekturę i podsumować omawiany materiał, tworząc z uczniami gazetę online?
Prowadzący: Izabella Bartol
Biorąc udział w szkoleniu dowiesz się:
- W jaki sposób podsumować lub powtórzyć wiedzę o lekturze?
- Jak utrwalić z uczniami wiedzę o gatunkach publicystycznych?
- W jaki sposób kształtować i wzmacniać w uczniach umiejętność przygotowania wypowiedzi publicystycznych?
Program warsztatu zawiera:
- Zbiór pomysłów na powtórzenie lektury przed egzaminami.
- Praktyczne wskazówki do przeprowadzenia lekcji z lekturą oraz wypowiedziami publicystycznymi.
Warsztat współczesnego polonisty
Przygotowanie gry krok po kroku. Jak poprzez grę zaktywizować uczniów na języku polskim.
Biorąc udział w szkoleniu dowiesz się:
- Poznasz sposoby na przygotowanie wraz z uczniami gry aktywizującej.
- Otrzymasz instrukcję jak przygotować grę na lekcję języka polskiego na przykładzie konkretnego tematu.
- Dowiesz się, jak zmotywować uczniów do aktywnego udziału w lekcjach.
Program warsztatu zawiera:
- Zbiór pomysłów do przeprowadzenia w trakcie lekcji, które mocniej zaangażują Twoich uczniów w proces kształcenia.
- Opis przygotowania gry i zrealizowania jej na lekcji języka polskiego w kontekście konkretnego tematu.
Uzyskaj dostęp do nagrania Festiwalu Polonistycznego,
szczególnie jeżeli jesteś:
- nauczycielem języka polskiego,
- bibliotekarzem,
- pedagogiem,
- studentem polonistyki, pedagogiki lub bibliotekoznawstwa.
Prelegenci

prof. zw. dr hab.
HALINA
ZGÓŁKOWA

prof. zw. dr hab.
TADEUSZ
ZGÓŁKA

IZABELLA
BARTOL

MICHAŁ
RUSINEK

AGATA
KAROLCZYK-KOZYRA

RAFAŁ
KOSIK

KAROL
JACHYMEK

AGNIESZKA
POWIERSKA

RADEK
TOMASIK

ZUZANNA
RÓŻYCKA

MARCIN
PIGULAK

JOANNA
KOSTRZEWA

JOANNA
KRZEMIŃSKA

prof. zw. dr hab.
HALINA ZGÓŁKOWA
Językoznawca, wykładowca i kierownik Zakładu Retoryki, Pragmalingwistyki i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, autor Praktycznego Słownika Języka Polskiego.

prof. zw. dr hab.
TADEUSZ ZGÓŁKA
Były dziekan Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr nauk humanistycznych w zakresie logiki i metodologii nauk, dr hab. nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa ogólnego, członek Komitetu Językoznawstwa Polskiej Akademii Nauk, członek Prezydium Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, przewodniczący Zespołu Dydaktycznego.

IZABELLA BARTOL
Nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 5 w Pile, socjoterapeutka, doradca metodyczny w pilskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Pasjonatka uczenia siebie i innych. Miłośniczka wykorzystywania nowoczesnych technologii i myślenia wizualnego w edukacji. Autorka programu klasy z innowacją filmową, realizatorka wielu projektów na platformie eTwinning. Swoim doświadczeniem dzieli się na blogu www.polskizklasa.pl. Członek grupy Superbelfrzy RP.

MICHAŁ RUSINEK
Urodził się w 1972 roku w Krakowie i nadal tam mieszka – z rodziną. Był sekretarzem Wisławy Szymborskiej, teraz prowadzi Jej fundację. Pracuje na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie wykłada teorię literatury i retorykę. Bywa tłumaczem z języka angielskiego, zdarza mu się pisywać książki dla dzieci i dorosłych oraz układać wierszyki czy teksty piosenek. Pisze felietony o książkach i języku.

RAFAŁ KOSIK
Pisarz, publicysta, scenarzysta i wydawca. Pisze science fiction dla dorosłych (m.in. powieści Vertical, i Różaniec), serię „Felix, Net i Nika” dla młodzieży, której sprzedano już ponad milion egzemplarzy, oraz serię dla dzieci „Amelia i Kuba”, której premierowy tom Amelia i Kuba. Złota Karta jest współczesną wersją legendy o Złotej Kaczce.

AGATA KAROLCZYK-KOZYRA
Dyplomowana nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. T. Zana we Wschowie, posiada uprawnienia trenera szkoleniowca. W zawodzie od 2001 roku. Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pasjonatka nauczania aktywnego zgodnego z ideą Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem." oraz z poglądami Janusza Korczaka. Stale się dokształcająca, kreatywna i poszukująca nowych wyzwań oraz rozwiązań. W nauczaniu najważniejsze jest dla niej rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów oraz wskazywanie im przydatności zdobywanej wiedzy i umiejętności w przyszłym życiu. Autorka licznych artykułów do internetowego czasopisma dla nauczycieli i wychowawców „Problemy Oświaty i Wychowania”. Współpracuje z leszczyńskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli jako ekspert zewnętrzny. Autorka bloga edukacyjnego „Kreatywny polonista” www.kreatywnypolonista.blogspot.com, na którym dzieli się pomysłami na interesujące zajęcia, wykorzystujące metody aktywizujące. Każda lekcja to dla niej wyzwanie, walka z nudą, przełamywanie stereotypów oraz okazja do budowania dobrych relacji uczeń-nauczyciel. Realizatorka wielu projektów międzynarodowych Comenius i Erasmus+. Prelegentka podczas ogólnopolskich konferencji i spotkań metodycznych. Liderka projektu "Zaproś mnie na swoją lekcję". Ambasadorka programu "Wiosna edukacji". OSEHero. Microsoft Innovative Educator Expert na rok 2020/2021.

KAROL JACHYMEK
Kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Współtwórca i wykładowca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i biznesowych. Ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze. Prowadzi szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji medialnej, (pop)kulturowej i filmowej, a także myślenia projektowego (Design Thinking) i tworzenia innowacji społecznych. Współpracuje m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Against Gravity, Fundacją Szkoła z Klasą, Uniwersytetem Dzieci, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Autor książki "Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych".

AGNIESZKA POWIERSKA
Absolwentka filmoznawstwa i historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, edukatorka filmowa i muzealna. W 2019 roku obroniła rozprawę doktorską Dokument animowany / animacja dokumentalna – poszerzanie granic filmowych narracji niefikcjonalnych. Specjalistka ds. edukacji filmowej w Ferment Kolektiv, współautorka programów projektów edukacyjnych sieci kin Multikino i Cinema3D. Redaktorka serwisu edukacyjnego FILM W SZKOLE. Jej teksty opublikowały m.in. „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” i „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”.

RADEK TOMASIK
Absolwent filologii polskiej UAM w Poznaniu, filmoznawca. Współwłaściciel Ferment Kolektiv, szef projektów edukacyjnych Multikina. Autor wielu programów wykorzystania filmu w edukacji i komunikacji marketingowej oraz konceptów kreatywnych rozmaitych inicjatyw filmowych tworzonych dla globalnych marek takich jak Orange, Mastercard, Renault, Disney, Santander i in.

ZUZANNA RÓŻYCKA
Psycholożka, trenerka w zakresie umiejętności społecznych i profilaktyki uzależnień, wykładowczyni akademicka, Specjalistka Zespołu Edukacji Multikina. Prowadziła badania w Katedrze Psychologii Klinicznej UKW w Bydgoszczy na temat obrazu siebie u dzieci w wieku szkolnym.

MARCIN PIGULAK
Doktorant w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, magister historii i filmoznawstwa. Do jego zainteresowań badawczych należą m.in. historiozofia w kinematografii oraz sposoby konstruowania dyskursu dotyczącego pamięci zbiorowej. Prelegent Akademii Filmowej Multikino oraz Filmowego Klubu Nauczyciela. Autor scenariuszy lekcji z zakresu edukacji filmowej. Redaktor serwisu edukacyjnego FILM W SZKOLE. Publikuje w Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication.

JOANNA KOSTRZEWA
Nauczycielka języka polskiego i języka angielskiego w Szkole Podstawowej im. Wincentego Pola w Stawiszynie, wykładowca na Wydziale Pedagogiczno - Artystycznym (filia Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), trenerka i mentorka kursów internetowych m.in. z edukacji globalnej w Centrum Edukacji Obywatelskiej, współautorka podręczników do języka polskiego, poradników metodycznych, scenariuszy lekcji. W codziennej pracy z uczniami i uczennicami stosuje ocenianie kształtujące, TIK, pracę metodą projektu, dramę. Nominowana do nagrody Nauczyciela Roku 2018.

MARCIN WILK
Autor, bloger/vloger, kurator. Stale współpracuje m.in. z Goethe-Institut w Krakowie, jest również moderatorem Dyskusyjnych Klubów Czytelniczych (sekcja: klasyka) w Krakowie. Napisał m.in. biografię Anny Jantar ("Tyle Słońca" Znak, 2015), Ireny Kwiatkowskiej ("Żarty się skończyły" Znak, 2019) oraz reportaż historyczny "Pokój z widokiem. Lato 1939" (W.A.B., 2019). Prowadzi literackiego bloga Wyliczanka.eu.

JOANNA KRZEMIŃSKA
Nauczyciel języka polskiego i terapeuta z zakresu terapii pedagogicznej. Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od ponad dziesięciu lat związana ze Szkołami MIKRON w Łodzi. Nauczyciel języka polskiego i terapeuta z zakresu terapii pedagogicznej. Pomysłodawca i koordynator Konkursu Filmowego „Lektury w kadrze” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”. Inicjatorka projektów, realizowanych za pośrednictwem platformy eTwinning: „Stworzeni z wyobraźni”, „Usłysz legendę”, „Tęczowa gramatyka” oraz innych projektów rozwijających umiejętności językowe uczniów. Członkini grupy zrzeszającej kreatywnych nauczycieli „Superbelfrzy”, ambasadorka programu eTwinning, współzałożycielka ogólnopolskiej sieci współpracy nauczycieli Mozaika Edukacyjna. Autorka bloga „Zakręcony belfer” (www.zakreconybelfer.pl), wyznająca zasadę: dzień bez szalonego pomysłu, dniem straconym.
Kup nagranie materiału z konferencji już teraz.
Oglądaj w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu!
Do końca pozostało:
Formularz
Cena standardowa:
zł brutto / zł netto
Cena w PROMOCJI:
zł netto
zł brutto
Zapisując się uzyskasz:
- Dostęp do kongresu
- Dostęp do specjalistycznej wiedzy
- Dostęp do nagrań wykładów przez 30 dni
Cena standardowa:
zł brutto / zł netto
Cena w PROMOCJI:
zł netto
zł brutto
Zapisując się uzyskasz:
- Dostęp do kongresu
- Dostęp do nagrania warsztatu współczesnego polonisty
- Dostęp do specjalistycznej wiedzy
- Dostęp do nagrań wykładów przez 30 dni
Kontakt
Masz pytania?
Napisz do nas lub zadzwoń.