
XI Uroczysty Kongres Polonistów i Bibliotekarzy imienia prof. Tadeusza Zgółki
Świat literacko-językowy – tradycja i nowoczesność w kształceniu polonistycznym
Wersja stacjonarna – limit miejsc!
Patronat honorowy
Patronat honorowy Fundacji im. Profesora Tadeusza Zgółki to dla nas wyjątkowy zaszczyt i wyraz uznania dla idei, które przyświecają Kongresowi. Profesor Zgółka był wybitnym językoznawcą i autorytetem dla wielu pokoleń polonistów i bibliotekarzy — cieszymy się, że możemy kontynuować jego dziedzictwo, promując kulturę języka i edukację humanistyczną.

Top tematy Kongresu Polonistów i Bibliotekarzy
Tylko podczas tegorocznej edycji



Prowadzący
W kongresie wezmą udział eksperci-praktycy









Zarejestruj się w najniższej cenie tylko do 12 września! Po tym terminie ceny wzrosną
Uroczysty Kongres Polonistów i Bibliotekarzy – ogólnopolskie spotkanie nauczycieli i bibliotekarzy poszukujących nowoczesnych metod pracy z uczniami. Wymiana doświadczeń, inspiracje, praktyka!









Program Kongresu
14 listopada 2025 r.
10:00 - 16:00
Słowo w teatrze i piosence – twórcze ścieżki w edukacji polonistycznej
OPIS DYSKUSJI:
Rozmowa o sile i potencjale słowa mówionego i śpiewanego w procesie kształcenia polonistycznego, jak teatr i piosenka mogą stać się skutecznym narzędziem rozwijania kompetencji językowych, interpretacyjnych i emocjonalnych uczniów, m.in. o tym:
- jak pracować ze słowem mówionym i śpiewanym na lekcji języka polskiego,
- jakie formy sceniczne, np. teatr jednego aktora, scenki literackie, koncert poetycki, sprawdzają się w pracy z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- jak tekst literacki ożywa dzięki interpretacji aktorskiej i muzycznej,
- co daje uczniom praca nad dykcją, intonacją, wyrazistością wypowiedzi,
- jak wykorzystywać teatr i piosenkę w budowaniu relacji z tekstem oraz w rozwijaniu ekspresji językowej.



Ortografia po reformie. Jak z nowymi zasadami poradzą sobie poloniści i czy mogą liczyć na pomoc sztucznej inteligencji?
W 2024 roku Rada Języka Polskiego przedstawiła propozycje zmian w polskiej konwencji ortograficznej. Zgodnie z założeniem mają one wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Czy od momentu ogłoszenia reformy zdążyliśmy poznać nowe zasady? Czy wysiłek polonistów pozwoli na dobre upowszechnienie zmian ortograficznych? Czy sztuczna inteligencja może uchronić przed popełnianiem błędów?
- Status Rady Języka Polskiego jako instytucji proponującej zmiany w ortografii, status zmian jako takich w świetle przepisów polskiego prawa.
- Szczegółowe omówienie nowości polskiej ortografii.
- Interpretacja i ocena zmian ortograficznych.
- Czy AI jest w stanie zrozumieć polską ortografię? Czy wystarczy nam ChatGPT, czy też lepiej tworzyć polskie systemy wytrenowane na polskim materiale językowym?
- Sposób wprowadzania reformy pisowni i jej kulturowy kontekst. Zmiany w ortografii a zgoda społeczna. Czy naprawdę już niedługo p. Jan Kowalski, kierowca spod Rzeszowa, będzie zapisywał po nowemu?
- Przyszłość polskiej konwencji ortograficznej i polskich zwyczajów pisowniowych. Coraz bardziej klarowna czy jeszcze bardziej zagmatwana?

Wspieranie ucznia z ADHD i spektrum autyzmu na lekcjach języka polskiego
Jak prowadzić lekcje języka polskiego tak, by uczniowie neuroróżnorodni nie tylko uczestniczyli, ale realnie się uczyli i rozwijali? Podczas prelekcji uczestnicy otrzymają konkretne narzędzia, gotowe strategie oraz przykłady modyfikacji zadań i tekstów, które umożliwiają skuteczne wspieranie uczniów z ADHD i ASD – bez obniżania wymagań, a z poszanowaniem ich potencjału poznawczego i komunikacyjnego.
- Funkcjonowanie ucznia z ADHD i/lub ASD na lekcji języka polskiego - kluczowe wyzwania: koncentracja, rozumienie poleceń, trudności z interpretacją tekstu literackiego i organizacją wypowiedzi, najczęstsze mity i błędy nauczycieli w pracy z uczniem neuroróżnorodnym.
- Modyfikacja zadań i poleceń: jak upraszczać i doprecyzowywać polecenia bez utraty sensu merytorycznego, przykłady dostosowania tekstów i zadań do potrzeb uczniów z zaburzeniami uwagi i komunikacji.
- Wsparcie w pracy z tekstem literackim i tworzeniu wypowiedzi: organizery graficzne, pytania pomocnicze, checklisty – jako narzędzia regulujące proces czytania i pisania – jak wzmacniać wypowiedzi ustne i pisemne uczniów z ASD i ADHD bez pisania „za nich”.
- Strategie oceniania i udzielania informacji zwrotnej: jak formułować wspierające komentarze, przykłady prostych systemów oceniania dostosowanych do funkcjonowania ucznia neuroróżnorodnego.

Interpretacja poezji XXI wieku w kontekstach – jak rozmawiać z młodzieżą o najnowszych wierszach (na wybranych przykładach)
Współczesna poezja bywa wymagająca – zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Często odwołuje się do debat społecznych, wykorzystuje języki mniejszości, łączy klasyczne formy z eksperymentem czy staje się formą zaangażowania politycznego. Jak więc prowadzić zajęcia, które nie zniechęcą uczniów, a pomogą im zrozumieć, po co jest dzisiaj poezja? To wykład dla nauczycieli, którzy chcą, by poezja na lekcjach była czymś więcej niż „analizą środków stylistycznych”.
- Jak analizować formę wiersza – od klasycznych wzorców po eksperymenty językowe.
- Jakie style i gatunki są dziś żywe – i jak odwołują się do tradycji klasycyzmu, romantyzmu czy awangardy.
- Jak mówić o głosach mniejszości – i jak je włączać do rozmowy o literaturze.
- Jak interpretować wiersze w kontekście przemian społecznych i debat kulturowych, takich jak prawa kobiet, kryzys klimatyczny, język nienawiści.
- Jak rozumieć poezję jako tekst ideologiczny – i jak rozmawiać z uczniami o jej zaangażowaniu.
- Jak pracować z poezją współczesną na lekcjach, by nie zniechęcić uczniów, lecz otworzyć ich na wielogłosową i najnowszą literaturę.

Słowa, których nie zna Twoja polonistka – o inkluzji i ekskluzji w literaturze Young Adult
Jak literatura Young Adult opowiada o tożsamości, różnorodności i wykluczeniu oraz jakie ma to znaczenie dla współczesnej edukacji polonistycznej? Prelekcja skierowana jest do nauczycieli, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o świeże konteksty, nie tracąc z pola widzenia podstawy programowej. Literatura YA nie musi stać w kontrze do kanonu – może być pomostem, który uczyni szkolne czytanie bardziej żywym, aktualnym i włączającym – także w kontekście obowiązujących programów nauczania.
- Co czytają nastolatki i dlaczego warto to wiedzieć? – omówienie najnowszych trendów w literaturze Young Adult oraz tego, jakie potrzeby, lęki i pytania uczniów te książki adresują.
- Inkluzja i ekskluzja w tekstach literackich – kto w młodzieżowej literaturze dostaje głos, a kto jest pomijany? Jakie to rodzi konsekwencje dla uczniów identyfikujących się z różnymi grupami społecznymi i tożsamościami?
- Co z tym zrobić na lekcji? – konkretne propozycje, jak odnosić YA do kanonu lektur, porównywanie bohaterów lektur szkolnych z postaciami z YA w zadaniach pisemnych i dyskusjach.
- Język młodzieży a język lektur – jak mostem może być literatura Young Adult? – refleksja nad tym, jak rozmawiać z uczniami ich językiem, bez utraty kontaktu z literacką tradycją.
- Literatura jako narzędzie empatii i rozmowy – jak dzięki YA budować mosty między uczniami o różnych doświadczeniach i z różnymi potrzebami.

Przygotowanie do debaty oksfordzkiej i konkursu oratorskiego
Jak przygotować uczniów do publicznych wystąpień, które wymagają nie tylko wiedzy, lecz także odwagi, precyzji i pewności siebie? Wykład skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy chcą rozwijać u uczniów umiejętność wyrażania opinii, kultury słowa i myślenia krytycznego – w kontekście konkursów, debat, ale także codziennych sytuacji komunikacyjnych. Omówione zostaną również kompetencje retoryczne i komunikacyjne, które warto rozwijać na lekcjach języka polskiego.
- Elementy skutecznej argumentacji – jak uczyć formułowania myśli, przywoływania przykładów i budowania logicznego wywodu.
- Trening aktywnego słuchania i reagowania na kontrargumenty – ćwiczenia wspierające dialog i kulturę dyskusji.
- Budowanie pewności siebie w wypowiedziach ustnych – metody radzenia sobie ze stresem i tremą przed wystąpieniami publicznymi.
- Zastosowanie debat i wystąpień oratorskich w edukacji – jak wpleść je lekcje języka polskiego i rozwój kompetencji kluczowych.
- Konkretne ćwiczenia z uczniami – przykłady zadań, tematów debat, schematów pracy w grupie i metod oceny wypowiedzi.

Co zmieni się w edukacji, czyli jak ma wyglądać absolwent rozpoczynający klasę 4 szkoły podstawowej – o planowanych modyfikacjach podstawy programowej
Prelegentka przedstawi nadchodzące zmiany w edukacji polonistycznej w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz przewidywane efekty uczenia się po klasie 3. Skupi się na nowych kompetencjach uczniów, przesunięciu akcentu z kaligrafii i technicznych ćwiczeń w czytaniu na rozwój komunikacji oraz inspiracjach płynących z edukacji polonijnej i międzynarodowej.
- Nowy model ucznia po klasie 3 – omówienie kompetencji, jakie dziecko powinno rozwijać na zakończenie edukacji wczesnoszkolnej: od rozumienia tekstów i sprawnej komunikacji po samodzielność w uczeniu się i gotowość do dalszego rozwoju.
- Od kaligrafii do komunikacji – analiza przewidywanych zmian w programie nauczania, które przesuwają akcent z ćwiczeń grafomotorycznych i kaligraficznych na rozwój kompetencji komunikacyjnych i kulturowych oraz sprawności językowej.
- Przejście między etapami edukacyjnymi – jak nauczyciele klas 4 mogą efektywnie przejąć odpowiedzialność za rozwój językowy uczniów i co warto wiedzieć o ich wcześniejszym przygotowaniu.
- Modele edukacji językowej poza Polską – jak kształtowane są kompetencje komunikacyjne w szkołach polonijnych i systemach międzynarodowych oraz co z tych doświadczeń można przenieść na grunt krajowy.
- Rola nauczyciela w budowaniu mostu edukacyjnego – jak zadbać o ciągłość w rozwoju językowym i uniknąć luki edukacyjnej między klasą 3 a 4.
- Przykłady działań dydaktycznych – jak praktycznie rozwijać u dzieci umiejętności opowiadania, argumentowania, tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych już na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
Specjalistyczne warsztaty pokongresowe

Rozwijanie kompetencji uczniów na lekcjach języka polskiego
Intensywny warsztat dla nauczycieli, którzy chcą skutecznie rozwijać u uczniów umiejętności pracy z tekstem i tworzenie logicznych, przekonujących wypowiedzi pisemnych. Skupimy się na praktycznych ćwiczeniach, które można łatwo wdrożyć na lekcjach w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
PROGRAM WARSZTATU:
- Najważniejsze kompetencje językowe – szybki przegląd.
- Praca z tekstem – ćwiczenia na rozumienie i interpretację fragmentów literackich i użytkowych.
- Pisanie rozprawki i argumentacji – kluczowe zasady i struktura.
- Ćwiczenia praktyczne:
- tworzenie krótkich wypowiedzi argumentacyjnych na konkretne tematy,
- budowanie jasnej struktury tekstu (wstęp, rozwinięcie, zakończenie),
- podstawy poprawności językowej i stylu.
- Proste metody angażujące uczniów – burza mózgów i mini-dyskusje.

Gry komputerowe jako tekst kultury w edukacji polonistycznej
Czy gry komputerowe mogą być wartościowym narzędziem dydaktycznym na lekcjach języka polskiego? W jaki sposób wykorzystać je jako teksty kultury, zgodnie z wymaganiami podstawy programowej? Podczas spotkania uczestnicy zapoznają się z wybranymi grami komputerowymi, które mogą stanowić materiał do analizy interpretacyjnej i kulturowej, porównywalnej z literaturą, filmem czy komiksem. Wspólnie zastanowimy się, jak gry wpisują się w koncepcję tekstu kultury oraz jak mogą być pretekstem do rozmów o narracji, języku, wartościach i tożsamości. Omówione zostaną także konkretne strategie włączania gier do pracy dydaktycznej – zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej.
PROGRAM WARSZTATU:
- Gry komputerowe z perspektywy naukowej i humanistycznej – jako ważny element współczesnej kultury.
- Jak analizować gry pod kątem narracji, symboliki i języka – bez potrzeby grania w nie na lekcjach języka polskiego.
- Kulturowy potencjał gier – wątki, motywy i konteksty, które można wykorzystać w rozmowach o literaturze, historii czy sztuce.
- Jak wskazywać tropy interpretacyjne i budować skojarzenia między grami a innymi tekstami kultury.
- Przykłady gier, które mogą być punktem odniesienia w dyskusjach na lekcji języka polskiego.
- Propozycje tematów i zadań, które angażują uczniów do refleksji nad grami jako formą opowieści i nośnikiem wartości.
Kup bilet grupowy i otrzymaj dodatkowy rabat na całe zamówienie.
Im więcej biletów kupujesz, tym większą zniżkę możesz otrzymać!
otrzymasz
50 zł netto
otrzymasz
105 zł netto
otrzymasz
180 zł netto
Jeśli chcesz zakupić kilka różnych, skontaktuj się z nami – przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę!
Kup bilet
Wybierz swój wariant
promocji pozostało:
- Udział we wszystkich sesjach naukowych w formule stacjonarnej
- Imienny e-certyfikat potwierdzający uczestnictwo w Kongresie
- 7-dniowy dostęp do nagrań z Kongresu
- Udział w konkursach z nagrodami (m.in. pomoce dydaktyczne)
- Pakiet powitalny – torba z produktami i gadżetami od Partnerów Kongresu
- Dostęp do strefy targowej oraz stoiska z esejami prof. Zgółki
- Udział w konkursach z nagrodami (m.in. pomoce dydaktyczne)
- Pakiet powitalny – torba z produktami i gadżetami od Partnerów Kongresu
- Dostęp do strefy targowej oraz stoiska z esejami prof. Zgółki
- Warsztat I: Rozwijanie kompetencji uczniów na lekcjach języka polskiego – jak uczyć pracy z tekstem?
- Warsztat II: Gry komputerowe jako tekst kultury w edukacji polonistycznej
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający uczestnictwo w warsztacie
+ Warsztat I
- Udział we wszystkich sesjach naukowych w formule stacjonarnej
- Imienny e-certyfikat potwierdzający uczestnictwo w Kongresie
- 7-dniowy dostęp do nagrań z Kongresu
- Udział w konkursach z nagrodami (m.in. pomoce dydaktyczne)
- Pakiet powitalny – torba z produktami i gadżetami od Partnerów Kongresu
- Dostęp do strefy targowej oraz stoiska z esejami prof. Zgółki
- Udział w konkursach z nagrodami (m.in. pomoce dydaktyczne)
- Pakiet powitalny – torba z produktami i gadżetami od Partnerów Kongresu
- Dostęp do strefy targowej oraz stoiska z esejami prof. Zgółki
- Warsztat I: Rozwijanie kompetencji uczniów na lekcjach języka polskiego – jak uczyć pracy z tekstem?
- Warsztat II: Gry komputerowe jako tekst kultury w edukacji polonistycznej
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający uczestnictwo w warsztacie
+ Warsztat II
- Udział we wszystkich sesjach naukowych w formule stacjonarnej
- Imienny e-certyfikat potwierdzający uczestnictwo w Kongresie
- 7-dniowy dostęp do nagrań z Kongresu
- Udział w konkursach z nagrodami (m.in. pomoce dydaktyczne)
- Pakiet powitalny – torba z produktami i gadżetami od Partnerów Kongresu
- Dostęp do strefy targowej oraz stoiska z esejami prof. Zgółki
- Udział w konkursach z nagrodami (m.in. pomoce dydaktyczne)
- Pakiet powitalny – torba z produktami i gadżetami od Partnerów Kongresu
- Dostęp do strefy targowej oraz stoiska z esejami prof. Zgółki
- Warsztat I: Rozwijanie kompetencji uczniów na lekcjach języka polskiego – jak uczyć pracy z tekstem?
- Warsztat II: Gry komputerowe jako tekst kultury w edukacji polonistycznej
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający uczestnictwo w warsztacie
Weź udział w kongresie, jeśli:
- szukasz konkretnych strategii i narzędzi do pracy z uczniami neuroróżnorodnymi – zwłaszcza z ADHD i spektrum autyzmu oraz zależy Ci na tym, by prowadzić lekcje języka polskiego w sposób wspierający, skuteczny i odpowiadający na indywidualne potrzeby, bez obniżania wymagań edukacyjnych,
- chcesz rozwijać kompetencje językowe uczniów poprzez nowoczesne i twórcze formy pracy, związane z teatrem, piosenką czy wystąpieniami publicznymi, i poszukujesz inspiracji, jak kreatywnie wykorzystywać słowo mówione i śpiewane w edukacji polonistycznej – także w kontekście budowania relacji ucznia z tekstem,
- potrzebujesz praktycznych wskazówek do rozwijania kompetencji uczniów w zakresie pisania rozprawek, argumentacji i wypowiedzi logicznych – również w kontekście egzaminów zewnętrznych, i chcesz poznać gotowe ćwiczenia oraz metody pracy, które zwiększą aktywność i skuteczność uczniów,
- interesuje Cię skuteczne przygotowanie uczniów do debat oksfordzkich, konkursów oratorskich i publicznych wystąpień, i szukasz sposobów, jak rozwijać u młodych ludzi pewność siebie, kulturę słowa, umiejętność logicznego myślenia i reagowania na kontrargumenty,
- chcesz być na bieżąco ze zmianami w podstawie programowej oraz wymaganiami stawianymi uczniom po klasie 3 szkoły podstawowej, i zależy Ci na płynnym przejściu między etapami edukacyjnymi – zwłaszcza w kontekście rozwijania kompetencji komunikacyjnych i językowych.
Dodatkowo na uczestników wydarzenia stacjonarnego czekają:

Strefa konkursów z nagrodami!
Podczas trwania kongresu w formule stacjonarnej do wygrania atrakcyjne pomoce dydaktyczne przydatne w codziennej pracy!

Strefa targowa
Do dyspozycji uczestników będą stoiska naszych Partnerów i Sponsorów, na których będzie można poznać ich propozycje wydawnicze, nawiązać kontakty biznesowe, skorzystać ze specjalnych promocji.

Pakiet powitalny od organizatorów, sponsorów i partnerów
Nasze wydarzenie nie mogłoby się odbyć bez współpracy z Partnerami i Sponsorami – poznaj ich produkty i ciesz się gadżetami, które wspólnie dla Ciebie przygotowaliśmy!

Stoisko z esejami prof. Tadeusza Zgółki
Możliwość zakupienia egzemplarza; książki są niedostępne w księgarniach!
Informacje
szczegóły organizacyjne
KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

OPIEKA MERYTORYCZNA
Joanna Gruchot
joanna.gruchot@forum-media.pl

WSPÓŁPRACA REKLAMOWA
Natalia Łodyga
Natalia.Lodyga@forum-media.pl
tel. kom.: +48 601 325 345

WSPÓŁPRACA BARTEROWA
Natalia Zdunek
natalia.zdunek@forum-media.pl
tel. kom.: 692 057 033

ORGANIZACJA SZKOLEŃ WEWNĘTRZNYCH
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel.: 61 66 55 721
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00