FESTIWAL POLONISTYCZNY ONLINE
Edukacja na miarę XXI wieku
Nauczyciel polonista wobec aktualnych wyzwań edukacyjnych
fORMUŁA ONLINE
16-20.11.2020
Ceny od
zł netto
Program Festiwalu Polonistycznego:
Dzienny harmonogram wykładów: 14:00 - 17:00.
PONIEDZIAŁEK: Z PRAKTYKI POLONISTY
Dyskusja: Rok 2020. Co się sprawdziło i przyniosło dobre efekty w nauczaniu zdalnym i warto przełożyć na lekcje stacjonarne w szkole?
Prelekcja: Lekcje polskiego w świecie cyfrowych tubylców
- TiK w ocenianiu kształtującym – jak wykorzystać technologie, aby aktywizować uczniów, komunikować się z nimi i wspierać w nauce. Zestaw narzędzi internetowych, które ułatwiają współpracę ucznia z nauczycielem.
- AR czyli rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego. Jak kreatywnie wykorzystać na zajęciach urządzenia mobilne i aplikacje, aby zainteresować uczniów i przenieść lekcje do ich cyfrowego świata.
WTOREK: DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO
Dyskusja: Język lekcji a język przerwy. Dlaczego i w jakim stopniu język używany przez uczniów powinien być wykorzystywany na lekcjach polskiego?
Prelekcja: Kształtowanie kompetencji językowych i komunikacyjnych uczniów (M. Rusinek)
- Lekcja retoryki, czyli nauka prawidłowego formułowania wypowiedzi ustnych. Praktyczne wskazówki, wspierające polonistów w skutecznej pracy
z uczniami. - Sztuka pisania wypracowań jako sposób na kształtowanie logicznego myślenia. Jak nauczyć uczniów konstruowania prawidłowych wypowiedzi pisemnych?
ŚRODA: LITERATURA
Dyskusja: O kanonie lektur nigdy dość - jakie pozycje warto wybrać na lekcje języka polskiego?
Prelekcja: Kreatywne sposoby na omawianie trudnych lektur
- Intersemiotyczny przekład tekstów na języku polskim, czyli w jaki sposób wykorzystać rysunek, dramę czy spektakl teatralny, żeby podsumować wiedzę uczniów o lekturze.
- Poezja na lekcji języka polskiego. Jak rozpocząć lekcję od manifestów i tekstów współczesnych uczniom a zakończyć na klasykach kanonu lektur.
Warsztat współczesnego polonisty
Jak w nieszablonowy sposób omówić lekturę i podsumować omawiany materiał, tworząc z uczniami gazetę online?
Prowadzący: Izabella Bartol
Biorąc udział w szkoleniu dowiesz się:
- W jaki sposób podsumować lub powtórzyć wiedzę o lekturze?
- Jak utrwalić z uczniami wiedzę o gatunkach publicystycznych?
- W jaki sposób kształtować i wzmacniać w uczniach umiejętność przygotowania wypowiedzi publicystycznych?
Program warsztatu zawiera:
- Zbiór pomysłów na powtórzenie lektury przed egzaminami.
- Praktyczne wskazówki do przeprowadzenia lekcji z lekturą oraz wypowiedziami publicystycznymi.
CZWARTEK: LEKCJE INTERDYSCYPLINARNE
Dyskusja: Kiedy warto wybrać film na lekcji języka polskiego?
Prelekcja:
- Projekcja filmowa jako alternatywa dla szkolnego podręcznika i lektury – jak zrealizować temat lekcji z wykorzystaniem filmu.
- Facebook, Instagram, TikTok – czyli filmy nie tylko kinowe – jak wykorzystać popularne portale i aplikacje na lekcji.
PIATEK: POMYSŁY NA KREATYWNE LEKCJE
Dyskusja: Jakie metody warto wykorzystywać na lekcjach, aby zaangażować uczniów i zmotywować do nauki?
Prelekcja: Nieszablonowe metody aktywizujące uczniów na lekcjach
- Metoda design thinking podczas pracy w grupach na języku polskim. Praktyczna instrukcja do wprowadzenia myślenia projektowego na lekcji na przykładzie konkretnego tematu.
- Gry planszowe i zabawy słowne w nowej odsłonie. Gotowe zestawy gier, które można wykorzystać przy powtarzaniu materiału przed sprawdzianami
i egzaminami.
Warsztat współczesnego polonisty
Przygotowanie gry krok po kroku. Jak poprzez grę zaktywizować uczniów na języku polskim.
Biorąc udział w szkoleniu dowiesz się:
- Poznasz sposoby na przygotowanie wraz z uczniami gry aktywizującej.
- Otrzymasz instrukcję jak przygotować grę na lekcję języka polskiego na przykładzie konkretnego tematu.
- Dowiesz się, jak zmotywować uczniów do aktywnego udziału w lekcjach.
Program warsztatu zawiera:
- Zbiór pomysłów do przeprowadzenia w trakcie lekcji, które mocniej zaangażują Twoich uczniów w proces kształcenia.
- Opis przygotowania gry i zrealizowania jej na lekcji języka polskiego w kontekście konkretnego tematu.
*godzina zakończenia poszczególnych dni Festiwalu może ulec wydłużeniu.
Dlaczego KONGRES online:
Weź udział w Festiwalu Polonistycznym,
szczególnie jeżeli jesteś:
- nauczycielem języka polskiego,
- bibliotekarzem,
- pedagogiem,
- studentem polonistyki, pedagogiki lub bibliotekoznawstwa.
Biorąc udział w 5-dniowym wydarzeniu poznasz najnowsze trendy oraz rozwiązania, które sprawdziły się w pracy zdalnej oraz stacjonarnej!
Prelegenci
prof. zw. dr hab.
HALINA
ZGÓŁKOWA
prof. zw. dr hab.
TADEUSZ
ZGÓŁKA
IZABELLA
BARTOL
MICHAŁ
RUSINEK
AGATA
KAROLCZYK-KOZYRA
RAFAŁ
KOSIK
KAROL
JACHYMEK
AGNIESZKA
POWIERSKA
RADEK
TOMASIK
ZUZANNA
RÓŻYCKA
MARCIN
PIGULAK
prof. zw. dr hab.
HALINA ZGÓŁKOWA
Językoznawca, wykładowca i kierownik Zakładu Retoryki, Pragmalingwistyki i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, autor Praktycznego Słownika Języka Polskiego.
prof. zw. dr hab.
TADEUSZ ZGÓŁKA
Były dziekan Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr nauk humanistycznych w zakresie logiki i metodologii nauk, dr hab. nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa ogólnego, członek Komitetu Językoznawstwa Polskiej Akademii Nauk, członek Prezydium Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, przewodniczący Zespołu Dydaktycznego.
IZABELLA BARTOL
Nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 5 w Pile, socjoterapeutka, doradca metodyczny w pilskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Pasjonatka uczenia siebie i innych. Miłośniczka wykorzystywania nowoczesnych technologii i myślenia wizualnego w edukacji. Autorka programu klasy z innowacją filmową, realizatorka wielu projektów na platformie eTwinning. Swoim doświadczeniem dzieli się na blogu www.polskizklasa.pl. Członek grupy Superbelfrzy RP.
MICHAŁ RUSINEK
Urodził się w 1972 roku w Krakowie i nadal tam mieszka – z rodziną. Był sekretarzem Wisławy Szymborskiej, teraz prowadzi Jej fundację. Pracuje na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie wykłada teorię literatury i retorykę. Bywa tłumaczem z języka angielskiego, zdarza mu się pisywać książki dla dzieci i dorosłych oraz układać wierszyki czy teksty piosenek. Pisze felietony o książkach i języku.
RAFAŁ KOSIK
Pisarz, publicysta, scenarzysta i wydawca. Pisze science fiction dla dorosłych (m.in. powieści Vertical, i Różaniec), serię „Felix, Net i Nika” dla młodzieży, której sprzedano już ponad milion egzemplarzy, oraz serię dla dzieci „Amelia i Kuba”, której premierowy tom Amelia i Kuba. Złota Karta jest współczesną wersją legendy o Złotej Kaczce.
AGATA KAROLCZYK-KOZYRA
Dyplomowana nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. T. Zana we Wschowie, posiada uprawnienia trenera szkoleniowca. W zawodzie od 2001 roku. Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pasjonatka nauczania aktywnego zgodnego z ideą Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem." oraz z poglądami Janusza Korczaka. Stale się dokształcająca, kreatywna i poszukująca nowych wyzwań oraz rozwiązań. W nauczaniu najważniejsze jest dla niej rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów oraz wskazywanie im przydatności zdobywanej wiedzy i umiejętności w przyszłym życiu. Autorka licznych artykułów do internetowego czasopisma dla nauczycieli i wychowawców „Problemy Oświaty i Wychowania”. Współpracuje z leszczyńskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli jako ekspert zewnętrzny. Autorka bloga edukacyjnego „Kreatywny polonista” www.kreatywnypolonista.blogspot.com, na którym dzieli się pomysłami na interesujące zajęcia, wykorzystujące metody aktywizujące. Każda lekcja to dla niej wyzwanie, walka z nudą, przełamywanie stereotypów oraz okazja do budowania dobrych relacji uczeń-nauczyciel. Realizatorka wielu projektów międzynarodowych Comenius i Erasmus+. Prelegentka podczas ogólnopolskich konferencji i spotkań metodycznych. Liderka projektu "Zaproś mnie na swoją lekcję". Ambasadorka programu "Wiosna edukacji". OSEHero. Microsoft Innovative Educator Expert na rok 2020/2021.
KAROL JACHYMEK
Kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Współtwórca i wykładowca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i biznesowych. Ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze. Prowadzi szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji medialnej, (pop)kulturowej i filmowej, a także myślenia projektowego (Design Thinking) i tworzenia innowacji społecznych. Współpracuje m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Against Gravity, Fundacją Szkoła z Klasą, Uniwersytetem Dzieci, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Autor książki "Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych".
AGNIESZKA POWIERSKA
Absolwentka filmoznawstwa i historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, edukatorka filmowa i muzealna. W 2019 roku obroniła rozprawę doktorską Dokument animowany / animacja dokumentalna – poszerzanie granic filmowych narracji niefikcjonalnych. Specjalistka ds. edukacji filmowej w Ferment Kolektiv, współautorka programów projektów edukacyjnych sieci kin Multikino i Cinema3D. Redaktorka serwisu edukacyjnego FILM W SZKOLE. Jej teksty opublikowały m.in. „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” i „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”.
RADEK TOMASIK
Absolwent filologii polskiej UAM w Poznaniu, filmoznawca. Współwłaściciel Ferment Kolektiv, szef projektów edukacyjnych Multikina. Autor wielu programów wykorzystania filmu w edukacji i komunikacji marketingowej oraz konceptów kreatywnych rozmaitych inicjatyw filmowych tworzonych dla globalnych marek takich jak Orange, Mastercard, Renault, Disney, Santander i in.
ZUZANNA RÓŻYCKA
Psycholożka, trenerka w zakresie umiejętności społecznych i profilaktyki uzależnień, wykładowczyni akademicka, Specjalistka Zespołu Edukacji Multikina. Prowadziła badania w Katedrze Psychologii Klinicznej UKW w Bydgoszczy na temat obrazu siebie u dzieci w wieku szkolnym.
MARCIN PIGULAK
Doktorant w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, magister historii i filmoznawstwa. Do jego zainteresowań badawczych należą m.in. historiozofia w kinematografii oraz sposoby konstruowania dyskursu dotyczącego pamięci zbiorowej. Prelegent Akademii Filmowej Multikino oraz Filmowego Klubu Nauczyciela. Autor scenariuszy lekcji z zakresu edukacji filmowej. Redaktor serwisu edukacyjnego FILM W SZKOLE. Publikuje w Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication.
Dołącz do grona uczestników już teraz.
Zarezerwuj miejsce na najlepszych warunkach!
Do wydarzenia pozostało:
Sprawdź, co jeszcze dla Ciebie przygotowaliśmy:
WYWIAD
Rozmowa z osobowością polonistyczną poprowadzona przez Marcina Wilka.
PRAKTYCZNE WARSZTATY
Instrukcja jak krok po kroku przeprowadzić lekcję z wykorzystaniem konkretnego
narzędzia lub metody.
KONCERT MUZYKI KLASYCZNEJ
W wykonaniu: dr hab. Mikołaja Zgółki.
Nie możesz tego przegapić!
Formularz
Cena standardowa:
zł brutto / zł netto
Cena w PROMOCJI:
zł netto
zł brutto
Zapisując się uzyskasz:
- Certyfikat
- Możliwość odtworzenia nagrania Kongresu 30 dni po wydarzeniu
- Możliwość zadawania pytań prelegentom
- Możliwość kontaktu online z prelegentami po wydarzeniu
Cena standardowa:
zł brutto / zł netto
Cena w PROMOCJI:
zł netto
zł brutto
Zapisując się uzyskasz:
- Certyfikat
- Możliwość odtworzenia nagrania Kongresu oraz warsztatów 30 dni po wydarzeniu
- Możliwość zadawania pytań prelegentom
- Możliwość kontaktu online z prelegentami po wydarzeniu
Skontaktuj się z nami
Masz pytania?
Napisz do nas lub zadzwoń.
Telefon